Tandblekning

Många är nöjda med färgen på sina tänder. Andra skulle gärna vilja ha ljusare och vitare. Tänder kan vara mörka och missfärgade av en mängd orsaker. Bleka tänder har tandläkare gjort i över hundra år. Men det är först de senaste årtiondena effektiva och framförallt skonsammare material har gjort det möjligt för nästan alla att få ljusare tänder.

Så här går behandlingen till:

Vi tar ett avtryck av tänderna. I avtrycket häller vi gips och framställer en modell av just dina tänder. På gipsmodellen framställs en individuellt passande form – en blekskena. Du får med dig din eller dina, beroende på om du vill bleka båda eller bara en käke, blekskenor hem tillsammans med blekmedlet samt instruktioner.
Varje gång innan du bleker måste du rengöra tänderna noggrant med tandborste och tandtråd. Därefter appliceras medlet sparsamt i blekskenan som appliceras på tänderna. Du har i blekskenorna ca 2-4 timmar per gång. Detta upprepas varje eller varannan dag till du uppnått resultat som du är nöjd med. Vanligvist tar det ca 1-2 veckor.

Hur länge varar blekningen?

Resultatet är beroende på orsaken till missfärgningen med nästan alla behandlingar leder till ljusare tänder.
Varaktigheten är mycket individuell men erfarenhet och vetenskapliga studier har visat att det oftast håller i sig flera år. Om man märker att färgen sakta börjar gå åt det gulare hållet kan man bleka igen, men denna gång blir det betydligt mindre timmar som behövs. Man gör en så kallad brush-up och det brukar oftast göras efter ca 1 – 1,5 år.

Går det att bleka alla tänder?

Nästan alla tänder går att bleka. Det är dock mycket viktigt, som vi tidigare nämnt, att en tandläkare är med och bedömer vilka fall som är lämpliga. Man får inte ha läckande fyllningar (lagningar), eller annan sjukdom som t ex karies. Gamla lagningar eller kronor kommer inte att blekas. Moderna lagningar är dock translucenta vilket gör att dom följer tandens färg när den bleks.